Απ’ των Σχολειών τις Αυλές

Σήμερα στο γυμνάσιο όπου υπηρετώ το μενού της σχολικής γιορτής για την αυριανή επέτειο είχε όλα τα παραδοσιακά συστατικά μιας τέτοιας εκδήλωσης: άθλια μικροφωνική, ποιήματα και κείμενα που τα απήγγειλαν βαριεστημένα κάποιοι μαθητές, ενώ οι υπόλοιποι αδιαφορούσαν για ό,τι συνέβαινε και περίμεναν ανυπόμονα να περάσει η ώρα, καθηγητές που κυνηγούσαμε με «Σουτ!» και «Ησυχία!» τη χίμαιρα της προσοχής των μαθητών. Κυρίως όμως η γιορτή αυτή υπήρξε μια θλιβερή αναπαραγωγή όλων των στερεοτύπων και των εθνικών μύθων γύρω από το 1821…

Στην αρχή της εκδήλωσης ακούσαμε ένα δημοτικό για την πτώση της Πόλης που την εξηγούσε ως «θέλημα Θεού». Έπειτα, κείμενο και ποίημα για το Κρυφό Σχολειό που κράτησε άσβεστη την ελληνική παιδεία. Στη συνέχεια πληροφορηθήκαμε ότι η έναρξη της Επανάστασης κηρύχθηκε στις 25 Μαρτίου 1821 στην Αγία Λαύρα, με όλη τη σχετική φιλολογία περί ταυτόχρονου «Ευαγγελισμού» Θεοτόκου και Γένους. Τα γεγονότα της Επανάστασης προσπεράστηκαν τηλεγραφικά και συνθηματολογικά -η άλωση της Τριπολιτσάς φυσικά αναφέρθηκε χωρίς τη σφαγή που επακολούθησε- καμία αναφορά στις εμφύλιες διαμάχες και στο ρόλο των Μεγάλων Δυνάμεων δεν έγινε και κάπως έτσι φτάσαμε στα 1829 οπότε, σύμφωνα με τα κείμενα, απελευθερώθηκε ένα τμήμα της Ελλάδας.

Κι εκεί που νόμιζα ότι είχα ακούσει αρκετά, στο τελευταίο μέρος της γιορτής που ήταν αφιερωμένο στην Επανάσταση στη Μακεδονία άκουσα έκπληκτος να επεκτείνεται η ιστορική αφήγηση μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους και την απελευθέρωση των μακεδονικών πόλεων από τον ελληνικό στρατό με επικεφαλής το διάδοχο Κωνσταντίνο και ενώ είχε προηγηθεί αναφορά στο Μακεδονικό Αγώνα, κατά τον οποίο οι Έλληνες είχαν να αντιμετωπίσουν δυο θεριά, τους Βούλγαρους και τους Τούρκους… Α! Κόντεψα να το ξεχάσω: μέχρι και η Κόκκινη Μηλιά και ο Μαρμαρωμένος βασιλιάς είχαν θέση σήμερα στα όσα αμετροεπή ακούστηκαν.

Δεν ξέρω αν οι συναδέλφισσες που ανέλαβαν τη διοργάνωση της εκδήλωσης τα πιστεύουν όλα αυτά, αν τα θεωρούν «χρήσιμους» εθνικούς μύθους ή αν απλά βαριόντουσαν και τα αντέγραψαν από παλιότερα κείμενα σχολικών εορτών, αλλά όπως και να ‘χει με έκαναν να χαρώ που τα περισσότερα παιδιά δεν έδιναν καμία σημασία σε όσα ακούγονταν. Υποψιάζομαι όμως ότι και τα ίδια έχουν ήδη εμποτιστεί με παρόμοιες ιδέες γιατί σε σχετικές συζητήσεις μαζί τους διαπιστώνω πως αυτή την κυρίαρχη «μυθική» εθνική αφήγηση την ενστερνίζονται σχεδόν απόλυτα.


Δεν έχουμε το Θεό μας!

Advertisements

11 thoughts on “Απ’ των Σχολειών τις Αυλές

  1. Ρε συ κρίμα! Αντιθέτως η δική μας η γιορτή ήταν εξαιρετική. Χορωδία και χοροί στο τέλος και τα παιδιά συμμετείχαν πραγματικά ενεργά και δεν ακούστηκε κανένα κουφό.

    Better luck next time, του χρόνου ν’ αναλλάβεις εσύ τη γιορτή 😛

  2. Πολύ φοβούμαι πως με τέτοιας εκπαιδευτικάς προσεγγίσεις, κύριε καθηγητά, δεν επάρουμεν ποτέ την πόλη..
    Πάντως το λαϊκό αίτημα έχει τεθεί: του χρόνου δικιά σου η γιορτή.

  3. @ Geysser:

    Αυτό διαπιστώνω κάθε μέρα κι εγώ, αλλά έχω την αίσθηση πως στο συγκεκριμένο θέμα αυξανόμαστε οι ομοϊδεάτες…

  4. nosy, ήσασταν πολύ τυχεροί μάλλον!
    Σ’ αυτό που ζητάτε όμως εσύ και η επιρρεπής έρχεστε δεύτερες: κάθε χρόνο δηλώνω ενδιαφέρον για αυτή τη γιορτή, αλλά κάθε φορά ο διευθυντής και ο σύλλογος των καθηγητώνσφυρίζουν κλέφτικα, μάλλον επειδή φοβούνται για το ποιο θα είναι το περιεχόμενό της, κι έτσι μου λαχαίνει πάντα το Πολυτεχνείο…

  5. Το είπε και ο Δημήτρης άλλωστε: «μαμά σήμερα στο σχολείο μάθαμε τον εθνικό ύπνο…»
    καλά και γω τόσα χρόνια τι του μαθάινω? μήπως δεν του το εξηγώ καλά?

  6. Παράθεμα: Εθνικό ό,τι Είναι Βολικό; « Μέσα στη Νύχτα

  7. Παράθεμα: Η όψη και η κόψη | Μεσα στη Νυχτα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s