Παραδοθείτε…

Όντας επιτηρητής στις Πανελλαδικές είχα χτες την ευκαιρία να πληροφορηθώ πολύ νωρίς το θέμα της «παραγωγής λόγου» (βλέπε «έκθεσης») στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Από την πρώτη στιγμή φουρκίστηκα με την προχειρότητα και την οπισθοδρομικότητά του. Όλη τη μέρα κλωθογύριζα στο μυαλό μου το κείμενο που σκόπευα να γράψω σχετικά, ευτυχώς όμως με έβγαλε από τον κόπο ένα πολύ εύστοχο κείμενο του καθηγητή Στέλιου Φραγκόπουλου.

Το μόνο που έχω να προσθέσω είναι ότι οπωσδήποτε ένας από τους λόγους επιλογής του θέματος αυτού, όπως και της αόριστης διατύπωσής του, ήταν η δυνατότητα που έδωσε στους περισσότερους υποψήφιους να γράψουν καλά, αφού και η «παράδοση» παραμένει ένα από τα θέματα που τα φροντιστήρια και τα «ιδιαίτερα» το επεξεργάζονται αρκετά, και η αοριστία του επιτρέπει στους υποψήφιους να μη βγουν εύκολα εκτός θέματος. Το κακό είναι ότι το κλίμα που επικρατούσε ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς που συζητούσαν το θέμα ήταν: «Μια χαρά ήταν το θέμα: εύκολο για να μπορέσουν να γράψουν όλα τα παιδιά!»…

13 thoughts on “Παραδοθείτε…

  1. Ένας λόγος που δίνονται τέτοια θέματα σε τακτά χρονικά διαστήματα, είναι να επεξεργάζονται οι μαθητές τα συγκεκριμένα κείμενα στα φροντιστήρια και να ενστερνίζονται τις οπισθοδρομικές απόψεις που προβάλλονται σ’ αυτά. Και εννοείται, κανείς δεν θα τολμήσει να γράψει ενάντια στη μοιρολατρία και την οπισθοδρομικότητα του Σεφέρη.

    Όπως είναι αυτονόητο, με απόρριψη των απόψεων του νομπελίστα (πού πα ρε Καραμήτρο!), εξασφαλίζεις βαθμό κάτω της βάσης και θα βλέπεις το όποιο τμήμα σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχεις επιλέξει, με το τηλεσκόπιο! Ένα πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων με σύγχρονες μεθόδους!

  2. Αντώνη και εμένα μου έκανε τεράστια εντύπωση το θέμα της έκθεσης… Συμφωνώ απόλυτα με το κείμενό σου και του κείμενο του Στέλιου Φραγκόπουλου.
    ( Έγραψα λίγο πιο αναλυτικά την άποψή μου στο blog μου στο http://blogs.musicheaven.gr/astron )

  3. Απορία (επηρεασμένος από τις θεωρίες της επινενοημένης παράδοσης και της βίωσης της πραγματικότητας): Υπάρχει «παράδοση»; Έχετε νοιώσει ποτέ την αίσθηση σε μία γιορτή ότι την χάνετε μέσα από τά χέρια σας πάνω στην προσπάθεια να βιωθεί η «παράδοση»; Δεν αισθάνεστε κάτι σαν τουρίστας αντί για μέτοχος;
    Δεν είμαι φιλόλογος για να γνωρίζω την πραγματική ( όχι τη «φετιχιστική») αξία του έργου του Σεφέρη και της γενιάς του ’30 (εκεί δεν ανήκει; ) . Έχω την αίσθηση, όμως, ότι σχολικά έχουμε «κολλήσει» εκεί πέρα (τουλάχιστον με τις μνήμες τις δικής μου εκπαίδευσης). Λες και μετά δεν υπήρχε λογοτεχνική και ποιητική παραγωγή. Πώς θα μάθουν τα παιδιά την σύγχρονη παραγωγή, χωρίς φυσικά να ξεχαστεί ο Σεφέρης κλπ.
    Διότι νομίζω ότι το θέμα δεν είναι τόσο να «ξέρεις» τον Σεφέρη (ή όποιον) και να παπαγαλίσεις δύο ποιήματά του ή τσιτάτα. Το θέμα είναι οι «πόρτες», που μπορεί να σού ανοίξει τόσο στη λογοτεχνία και στον χρόνο της, όσο και στην ζωή.
    Μέχρι να τελειώσω το σχολείο δεν ήξερα κάνέναν σύγχρονο Έλληνα λογοτέχνη. Πολύ απλά δεν θυμάμαι καμία αναφορά. Τώρα μπορώ να αναφέρω κανά δυό ονόματα και τις προτιμήσεις μου ως απλός καθημερινός αναγνώστης.

  4. @ sfrang
    Έτσι ακριβώς! Σύγχρονο πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων!

    @ Astron

    Παύλο, ένα από τα πολλά θετικά του ιστολογείν είναι ότι μπορούμε επιτέλους να ασκούμε άμεσα κριτική σε τέτοια θέματα και να ανακαλύπτουμε και άλλους με κοινές απόψεις.

    @ Ντροπαλός

    Το σχόλιό σου γεννά τόσους προβληματισμούς που θα χρειαζόταν ένα ξεχωριστό ποστ για τον καθένα. Θα προσπαθήσω να απαντήσω σχεδόν τηλεγραφικά στο καθένα:
    – Προφανώς υπάρχει παράδοση. Το θέμα είναι τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε σε αυτήν…
    – Συχνά έχω νιώσει αυτό το αίσθημα του ανεκπλήρωτου σε γιορτές, αλλά το έχω νιώσει και εξαιτίας αυτής της παράδοσης με το ζόρι και εξαιτίας άλλων λόγων…
    – Ο Σεφέρης έχει πραγματική αξία, ιδίως ο ποιητής Σεφέρης, αλλά έχεις δίκιο όταν λες ότι είχαμε κολλήσει κατά κάποιον τρόπο στη γενιά του ’30 στα σχολεία. Αυτή η γενιά έχει γίνει, στη λογοτεχνία τουλάχιστον, η δική μας «παράδοση».
    – Πάντως, τελευταία έχουμε ένα άνοιγμα των σχολικών βιβλίων προς τους νεότερους και σύγχρονους λογοτέχνες, αλλά τα αποτέλέσματα είναι κάποιες φορές αμφιλεγόμενα…

  5. αγαπητοί φίλοι, πιστεύω πως αγνοείτε τον δυναμικό χαρακτήρα της παράδοσης. Η αξία της παράδοσης είναι ότι βασιζόμενοι σ’ αυτή δίνουμαι λύσεις στα σύγχρονα προβλήματα. Όποιος δεν μπορεί να δώσει λύσεις να μην δαιμονοποιει την νεωτερικότητα γιατί γίνεται φανατικός αλλά και να μην μηδενίζει την αξία της παράδοσης γιατί γίνεται ηλίθιος και χαμένος από χέρι!!

  6. πάνο, το βασικό πρόβλημα στο θέμα των Εξετάσεων δεν είναι η αξία της παράδοσης, αλλά το πώς φαίνεται ότι γίνεται αντιληπτή από τα μέλη της Επιτροπής των Εξετάσεων και πώς καλούνται να την αντιληφθούν οι υποψήφιοι. Για μένα είναι προφανές ότι η έννοια της παράδοσης, έτσι όπως ορίζεται ανθρωπολογικά (μετάδοση πληροφοριών, συμεριφορών, ιδεών κτλ. από γενιά σε γενιά), ούτε είναι εξ ορισμού κατι κακό ούτε και είναι κάτι από το οποίο μπορούν να έχουν απομακρυνθεί οι νέοι, έχω την αίσθηση όμως ότι η Επιτροπή είχε κατά νου μια πολύ πιο στενή, «συντηρητική» έννοια της παράδοσης…

  7. γνωρίζεις δηλαδή τις προσωπικές απόψεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής? Γιατί εγώ γνωρίζω τις γνώμες δύο εξ αυτών και εννούν την παράδοση ως ένα δυναμικό και ζωντανό παράγοντα…
    όπως σωστά το θέτεις όλο το θέμα είναι να έχει κάποιος τα ανάλογα κριτήρια για να μπορεί να αξιολογεί τα στοιχεία της παράδοσης και επιλέγει αυτά που μπορούν να ενσωματοθούν και να προάγουν την κοινωνία μας.
    Όταν δεν τα έχει αντί να το παίζει μαχόμενος και προοδευτικός (με την κακή έννοια), να φροντίσει ή να προσπαθήσει να τα αποκτήσει ή κοινώς να βγάλει το σκασμό γιατί σ’ αυτή τη περίπτωση η σιωπή είναι πραγματικά χρυσός!!!!

  8. Έχετε όλοι δίκιο, θα «τρομάζατε» ίσως αν διαβάζατε κάποια μαθητικά γραπτά… Ευτυχώς όμως οι περισσότεροι νέοι ξέρουν ότι είναι μια φάρσα και δε τρέξαν να φορέσουν φουστανέλες.

  9. αγαπητέ as eon την τελευταία δεκαετία δεν κάνω τίποτε άλλο παρά να διαβάζω γραπτά της δευτεροβάθμιας αλλά και της τριοβάθμιας εκπαίδευσης. Τη λύση τρέξε να την βρεις στην ψυχοσυναισθηματική αστάθεια και απίστευτη ανασφάλεια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, των σύγχρονων νέων. Αφουγγράσου τα ατελειωτα και επώδυνα αδιέξοδά τους, δες τις αποτυχημένες σχέσεις τους και την έλλειψη κριτηρίων που αλλοιώνει την αντικειμενικότητα των επιλογών τους…

  10. πάνο, μου θύμισες ένα εξαιρετικό κείμενο του Ν. Ξυδάκη http://vlemma.wordpress.com (Είναι παλιόπαιδα, παιδιά παλιανθρώπων)

    Και αν μου επιτρέπεις, αφου γνωρίζεις μέλη της επιτροπής και γνωρίζεις ότι εννοούν την παράδοση «ως ένα δυναμικό και ζωντανό παράγοντα…» , γιατί δεν το διευκρινίζουν και στη διατύπωση του θέματος; Γιατί το θέμα διατυπώνεται κατά τέτοιο τρόπο που θεωρεί την παράδοση σαν εξορισμού καλό; Γιατί ενοχοποιούνται οι νέοι; Γιατί εγκλωβίζονται, και εξαιτίας της διατύπωσης, σε στερεότυπα σχήματα ανάπτυξης; (ένα παιδί μόνο έτυχε να γράφει: «Και είναι όντως αλήθεια ότι απομακρυνόμαστε από αυτή. Όχι όμως πάντα αδικαιολόγητα.»)

  11. πάνο, δεν έγραψα πουθενά ότι γνωρίζω τις απόψεις των μελών της επιτροπής. Γνωρίζω όμως να διαβάζω και διαβάζοντας το θέμα της παραγωγής λόγου βλέπω ότι δηλώνεται ρητά πως πολλοί νέοι έχουν απομακρυνθεί από αυτή. Με βάση το περιεχόμενο που δίνει η ανθρωπολογία και η κοινωνιολογία στον όρο τέτοιου είδους απομάκρυνση δεν υφίσταται, εξού και η αίσθησή μου πως αλλιώς γίνεται αντιληπτή η έννοια της παράδοσης από την επιτροπή.
    Όσα θεωρείς πως θα έδιναν τη λύση για τη βελτίωση των γραπτών των μαθητών δεν είναι παρά ενδιάμεσοι κρίκοι σε μια αλυσίδα ατίων-αποτελεσμάτων που έχει βαθύτερα αίτια στον τρόπου που έχει δομηθεί πλέον η σύγχρονη κοινωνία…

    as eon, συμφωνώ απόλυτα με όσα γράφεις, τα οποία δεν είναι τίποτα παραπάνω από τα πολύτιμα αυτονόητα που τα έχουμε πια ξεχάσει…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s