Ο Δρόμος προς την Κόλα

Ο «Δρόμος προς την Κόλα» είναι ένα γουέστερν που ξαφνιάζει. Όχι τόσο χάρη σε ένα πρωτότυπο σενάριο ή χάρη στις εντυπωσιακές ερμηνείες των πρωταγωνιστών του. Ο σκηνοθέτης του, Μάικλ Κρώφορντ, ένας νέος κινηματογραφιστής που ξεκίνησε με μικρού μήκους ταινίες επιστημονικής φαντασίας (οι οπαδοί του είδους μπορεί να θυμούνται ότι το φιλμάκι του «Τοίχοι με Αυτιά» είχε διακριθεί στο Φεστιβάλ της Δράμας λίγα χρόνια πριν), κατορθώνει να αιχμαλωτίσει το ενδιαφέρον του θεατή με μια υποδειγματική διαρκή μετατόπιση της οπτικής γωνίας, τόσο στην κινηματογράφηση των σκηνών όσο και στην ίδια την αφήγηση. Είναι χαρακτηριστική η κλασική σκηνή γουέστερν με τη μονομαχία στο σκονισμένο δρόμο μιας πόλης-φάντασμα, την οποία την παρακολουθούμε ολόκληρη μέσα από μια κάμερα που βρίσκεται στη θέση του περιστρόφου ενός από τους δύο πιστολέρο. Μάλιστα ο Κρώφορντ δε σταματά εκεί, αλλά φροντίζει να χρησιμοποιήσει ο ηθοποιός την ίδια την κάμερα σαν να ήταν το όπλο του.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η Κόλα είναι μια μικρή κωμόπολη κοντά στον ποταμό Ρίο Γκράντε, από τη μεριά των ΗΠΑ. Ο πληθυσμός της είναι μικτός, αφού την κατοικούν Μεξικάνοι, μιγάδες, Ινδιάνοι και μερικοί Γκρίνγκος. Ανάμεσα στους τελευταίους βρίσκεται και ο αιδεσιμότατος Τζόνσον που προσπαθεί να μεταδώσει τον Λόγο του Κυρίου στους αγράμματους και άξεστους χωρικούς. Ο αιδεσιμότατος μαθαίνουμε στην αρχή της ταινίας ότι είναι χήρος, καθώς δέκα χρόνια πριν η έγκυος γυναίκα του είχε πέσει νεκρή σε κάποιο χωριό του Τέξας, το Παράντι, από μια αδέσποτη σφαίρα ενός επικηρυγμένου παρανόμου, του Τομ Νίκολς, που μόλις είχε ληστέψει την τοπική τράπεζα και είχε ρίξει στον αέρα για εκφοβισμό.

Σε μια από τις πρώτες σκηνές της ταινίας βρισκόμαστε σε ένα σαλούν όπου κάποιος μιλά για τον Τομ Νίκολς και υπενθυμίζει ότι τα χρήματα της επικήρυξής του εδώ και αρκετά χρόνια είναι πάρα πολλά, ιδίως μετά και το θάνατο μιας εγκύου εξαιτίας του. Τότε ένας τύπος του οποίου βλέπουμε μόνο την πλάτη -και θα εξακολουθήσουμε να βλέπουμε μόνο αυτή μέχρι το τέλος της ταινίας- ρωτά λεπτομέρειες για αυτό το περιστατικό. Είναι ο ίδιος ο Νίκολς, ο οποίος μετά από πολλά χρόνια στην παρανομία έχει αποφασίσει να τα παρατήσει και να αναζητήσει στο Μεξικό την τύχη του. Το νέο όμως τον συγκλονίζει καθώς είχε μείνει και ο ίδιος ορφανός όταν ο μέθυσος πατέρας του είχε σκοτώσει την έγκυο μητέρα του και ξεκινά ένα απεγνωσμένο ταξίδι προς την Κόλα για να ζητήσει εξιλέωση από το σύζυγο της νεκρής.

Από ταξιδιώτης όμως θα γίνει γρήγορα κυνηγημένος. Κατά σύμπτωση, μαθαίνει ότι ένας επαγγελματίας κυνηγός επικηρυγμένων, ο Τζων Λάνγκλεϊ, βρίσκεται στα ίχνη του και τότε ξεκινά ένας αγώνας δρόμου ανάμεσα στους δύο άντρες. Ο παράνομος θέλει να προλάβει να φτάσει στην Κόλα πριν να συλληφθεί για να ζητήσει συγχώρεση, ενώ ο κυνηγός θέλει να τον προλάβει γιατί νομίζει ότι κατευθύνεται προς το Μεξικό. Η μαεστρία του Κρώφορντ φανερώνεται σε όλη της την έκταση σε αυτή την καταδίωξη που καταλαμβάνει και το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Η κάμερά του αφηγείται την ιστορία δείχνοντάς μας ελάχιστα τους δυο τους, εστιάζοντας στο αποτύπωμα που αφήνει ο καθένας τους στους ανθρώπους που συναντά και στα μέρη που περνά. Ο θεατής διαπιστώνει σιγά-σιγά ότι ο κακοποιός αρχίζει και μεταστρέφεται ηθικά προς το καλύτερο συνειδητοποιώντας το μάταιο της ως τώρα ζωής του όσο πιο πολύ πλησιάζει στην Κόλα, ενώ ο κυνηγός του υιοθετεί όλο και πιο πολύ την τακτική «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα», εκβιάζοντας, δωροδοκώντας, απειλώντας, κλέβοντας, ακόμα και πυροβολώντας εναντίον αθώων που νομίζει ότι του κρύβουν πληροφορίες, έχοντας θρέψει μέσα του σαν μια τρελή μονομανία την σύλληψη του Νίκολς.

Η ταινία τελειώνει με μια συγκλονιστική σκηνή σε ένα ρέμα λίγο έξω από την Κόλα. Ο Νίκολς αποκαμωμένος από το ασταμάτητο ταξίδι βγάζει τα ρούχα του και πέφτει στο νερό για να δροσιστεί. Στο ίδο σημείο όμως κάνει μπάνιο και ο αιδεσιμότατος Τζόνσον και οι δύο άντρες, χωρίς να γνωρίζουν ο ένας τον άλλο, μετά από μια αρχική επιφύλαξη πιάνουν κουβέντα μέσα στο νερό. Ο Νίκολς του λέει πως ψάχνει κάποιον για να του ζητήσει συγγνώμη για κάτι και ο αιδεσιμότατος τον επαινεί λέγοντάς του ότι ο ίδιος σαν άνθρωπος του Θεού δεν μπορεί παρά να επαινέσει μια τέτοια πράξη. Τα λόγια του υποψιάζουν τον Νίκολς, αλλά δεν προλαβαίνει να μιλήσει στον αιδεσιμότατο, που μόλις είχε βγει απ’ το νερό, γιατί ακούει έναν πυροβολισμό και τον βλέπει -αθέατος ο ίδιος- να πέφτει νεκρό από μια σφαίρα του Λάνγκλεϊ που από μακριά τον πήρε για τον παράνομο καθώς τον είδε να βγαίνει από το νερό στο σημείο όπου είχε αφήσει το άλογό του ο Νίκολς. Στα τελευταία δευτερόλεπτα της ταινίας βλέπουμε την κάνη ενός πιστολιού να είναι γυρισμένη προς το μέρος μας και να εκπυρσοκροτεί. Έτσι ολοκληρώνεται ένα αριστούργημα που σας συνιστούμε ανεπιφύλακτα να δείτε δίνοντας σημασία στο στυλ, στην τεχνική και στους προβληματισμούς του σκηνοθέτη, αδιαφορώντας για την πλοκή του. Αυτός είναι εξάλλου και ο λόγος που σας την αποκαλύψαμε εδώ. Καλό Δρόμο!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s