Εθνικό ό,τι Είναι Βολικό;

Πέρσι τέτοια μέρα είχα γράψει αυτό για τη σχολική γιορτή της 25ης Μαρτίου… Δυστυχώς ελάχιστα πράγματα μπορώ να πω φέτος ότι παρουσιάστηκαν σε βελτιωμένη έκδοση στη γιορτή του ΕΠΑΛ όπου διδάσκω: τουλάχιστον έγινε αναφορά και στον εμφύλιο και στο ρόλο των Μεγάλων δυνάμεων και, ω! του θαύματος, υπήρξε και μια παράγραφος για τον κοινωνικό χαρακτήρα της Επανάστασης. Παρ’ όλ’ αυτά, ακούσαμε και πάλι τα περί Αγίας Λαύρας και Π.Π. Γερμανού και για το «Κρυφό Σχολειό» (εδώ να σημειώσω, ευλογώντας τα γένια μου, ότι μετά από απειλή μου ότι θα αντιδρούσα την ώρα της γιορτής, οι συνάδελφοι που τη διοργάνωναν πρόσθεσαν και ένα «όπως μας λέει η παράδοση, αλλά δεν το δέχονται οι περισσότεροι ιστορικοί»). Ας πούμε ότι υπήρξε μια κάποια πρόοδος…

Αυτό μου τη σπάει όμως σε όλη αυτή την ιστορία με τους συναδέλφους που επιμένουν να γεμίζουν τα αυτιά των μαθητών μας -όσων τέλος πάντων παρακολουθούν τις σχολικές γιορτές ή τα σχετικά κεφάλαια στο μάθημα της Ιστορίας-  με μύθους και θρύλους είναι η αντίληψη ότι ορισμένοι εθνικοί μύθοι είναι χρήσιμοι. Αυτό για μένα δείχνει ότι έχουν στο μυαλό τους μια πολύ συγκεκριμένη εικόνα για το πώς πρέπει να δομηθεί η ταυτότητα των μαθητών τους, η οποία εικόνα συμπίπτει παραδόξως σε μεγάλο βαθμό με αυτό που θα ήθελε και το βαθύ μας κράτος. Με βρίσκουν λοιπόν απολύτως σύμφωνο τα ερωτήματα που θέτει ο λασκαράτος στο τέλος του εξαιρετικού του κειμένου που φιλοξενείται στου Ροΐδη (να το διαβάσετε όλο), δυστυχώς όμως απαντήσεις δεν έχω να προσφέρω…

6 thoughts on “Εθνικό ό,τι Είναι Βολικό;

  1. Τα πρώτα «θύματα» των εθνικών μύθων που υπηρετεί η σχολική ιστορία είνια οι δάσκαλοι και οι καθηγητές.

    Δες αν θες και το λινκ στο http://istoria3.blogspot.com/2009/03/blog-post.html
    Αλλά αυτό, το νέο βιβλίο της Ιστορίας Γενικής Παιδείας της γ’ Λυκείου το «καταπίνουμε αμάσητο»

  2. Είχα εντοπίσει το μπλογκ σας για την ιστορία από πέρυσι και είχα συμφωνήσει με τα περισσότερα. Αυτό το νέο κείμενο αποσαφηνίζει ακόμα πιο ξεκάθαρα την κατάσταση. Το συγκεκριμένο βιβλίο το διδάσκω δεύτερη χρονιά και μόνο αμάσητο δεν το καταπίνω. Απαράδεκτο είναι…

  3. Καλησπέρα..ψάχνοντας για το θέμα της Αγίας Λαύρας και τα σχετικά «έπεσα» πάνω στην εξης πηγη προερχόμενη από τους London Times με ημερομηνία τύπωσης φύλλου 11/6/1821 και ημερομηνία αντάπόκρισης με τόπο Vienna 26/5/1821. Τηρούμενων των τότε μέσων για επικοινωνία προώθηση πληροφοριών και τα λοιπά η υποτιθέμενη ή μη είδηση του Λόγου του Γερμανού σε λαό και κληρικούς της Πελοποννήσου προηγήθηκε της ανταπόκρισης της είδησης στη Βιέννη κατά 2 μήνες περίπου με επιπλέον χρόνο 2 εβδομάδων για να φτάσει η είδηση της ανταπόκρισης από Βιέννη σε Λονδίνο και να τυπωθεί.
    Ο τίτλος του είναι
    Allocution of Germanicus, Ex- Arch of the first Achaia, Archbishop of Patrasso, to the Clergy and the Faithfull of Peloponnesus, pronounced in the Convent of Mount Velino 8th (20th) of March, 1821
    η πηγ’ή είναι από κάτω αυτούσια

    επίσης από κάτω φαίνεται σχεδόν ολόκληρη η εικόνα του συγκεκριμένου φύλλου από πιο ψηλά που φαίνεται η ημερομηνία και ο τόπος ανταπόκρισης. Το άρθρο που ενδιαφέρει βρίσκεται λίγο πάνω από το μέσο της δεξιάς στήλης

  4. Ανέκαθεν με ενδιέφεραν και με ενδιαφέρουν οι πηγες. Η υπόθεση του Πατρών Γερμανού και η εμπλοκή του στα τότε επαναστατικά τότε πράγματα είναι αν όχι διφορούμενη φαινεται όμως πώς απ την περίπτωση με τον διάλογο Παπαφλέσσα ότι δεν είχε καμμία διάθεση να βάλει το κεφάλι στον τορβά και τα προνόμιά του σε διακύβευμα.

    Αληθές επίσης για μένα είναι ότι την 25η Μαρτίου 1821 δεν υπήρχε ψυχή στην Αγία Λαύρα για να κάνει την όποια σύναξη και ευλογία επαναστατημένων με τα περίφημα λάβαρα που ο και ο Χριστόδουλος χρησιμοποίησε για τις ταυτότητες (άλλη καούρα κι αυτό!!).

    Το δικό μου ερώτημα στο οποίο προσπάθησα να απαντήσω είναι στο ΕΑΝ υπήρξε ή οχι γεγονός, κάποιο γεγονός ΠΑΡΟΜΟΙΟ με αυτό που περιγράφεται σαν αυτό που έχουμε μάθει στα σχολεία και το οποίο για τους άλφα βήτα πολιτικο-θρησκευτικούς λόγους διανθίστηκε και αν θέλετε εξειδανικεύτηκε Δηλαδή να είχαμε μια συγκέντρωση κόσμου σε κάποιο θρησκευτικό χώρο να βγήκε ένας περίφημος λόγος στηριξης ψυχών και καρδιών γιατί το να βγεις σε μια σύγκρουση πολεμική χρειάζεται να μιλήσεις με τέτοιο τρόπο που να εμψυχώσεις τον κόσμο χωρίς τα περίφημα λάβαρα και χωρίς να είναι την 25η αλλά κάποιες η αρκετές μέρες νωρίτερα

    Θέλω δλδ να καταλήξω στο εξής..υπήρξε γεγονός, Λόγος Γερμανού προς επαναστατημένους σε εκείνη την χρονική περίοδο πάνω κάτω λίγο πριν την 25η στην ευρύτερη περιοχή της Αχαιας προ της κίνησης των επαναστατών προς την Πάτρα;; Δεν ψάχνω ούτε για Λαβαρα ούτε για 25η ντε και καλά. Προσπαθησα μάλιστα να εντοπίσω αν υπήρξε αναφορά καταγραφή δημοσίευση αντίστοιχου ή αν θέλετε παρόμοιου γεγονότος της επίμαχης περιοδου τον Μάρτιο του 1821 σε έντυπο μεγάλης εφημερίδα της εποχής εκείνης και ειδικότερα στους London Times.

    Να σας πώ την αλήθεια δεν πίστεψα πως μπορεί να υπήρχε κάτι εκεί την εποχή από Απρίλη έως Ιούνη στην εφημερίδα καθότι οι ειδήσεις τότε αργούσαν να κυκλοφορήσουν και μέχρι να δημοσιευτούν και να εκτυπωθούν ακόμα περισσότερο..εννοώντας εκείνη την εποχή φυσικά εννοώ αντε το πολύ πολύ 2-2.5 μήνες μετά το γεγονός ή μη γεγονός αν θέλετε το οποίο θα είναι φυσικά και το πιο κοντινό στην όλη αυτή ιστορία. Όσο πιο κοντά είμαστε χρονικά στην καταγραφή δημοσίευση ενός γεγονότος τόσο πιο αξιόπιστο κατ εμέ είναι. Ο Πουκεβίλ αναφέρεται σε ένα τέτοιο περιστατικό δλδ Γερμανός Λόγος για κίνηση Επανάστασης κτλ αλλά αυτό γίνεται περίπου 3 ολόκληρα χρόνια αργότερα. Πιθανότατα να πήρε το πραγματικό ή μη πραγματικό γεγονός και να το διάνθισε να το εξειδανίκευσε.

    Πάντως ερευνώντας λοιπόν φτάνω στην εξής πηγή δημοσίευμα των London Times τυπωθεν εν Λονδίνω 11/6/1821 και με ημερομηνία ανταπόκρισης της είδησης από Βιέννη με ημερομηνία 26/5/1821 όπου πέραν του Λόγου Προσφώνηση αν θέλετε του Γερμανού παρατίθενται και άλλα περιστατικά από την Ευρώπη τα οποία έχουν ως κέντρο ανταπόκρισης την Βιέννη την 26η Μαιου 1821.

    Ειδικότερα ο τίτλος του δημοσιεύματος έχει ως εξής:
    Allocution of Germanicus, Ex- Arch of the first Achaia, Archbishop of Patrasso, to the Clergy and the Faithfull of Peloponnesus, pronounced in the Conventof Mount Velino 8th (20th) of March, 1821
    και η σελίδα σε μορφή jpg όλόκληρο το δημοσίευμα είναι το ακόλουθο:

    και εδώ είναι ολόκληρη η σελίδα στην οποία πάνω πάνω δεξιά φαίνεται η ανταπόκριση Βιέννη 26 Μαιου

    Βέβαια τα δημοσιεύματα θέλουν πολλές φορές το ψαξιμό τους και οι πηγες φυσικά δεν είναι πάντα αξιόπιστες.

    Πάντως το παραπάνω δημοσίευμα δίνει στοιχεία όπως
    1. Λόγος Γερμανού προς πιστούς λαό και κλήρο της Πελοποννήσου
    2. Τόπο, ότι έγινε σε θρησκευτικό τόπο «Content» σ.σ μοναστήρι γυναικών, επίσης ότι αυτό το γεγονός έλαβε χώρα στο «Mount of Velino»: προφανώς ο Χελμός;;; δεν ξέρω..
    3. Ο χρόνος 8/20 Μαρτίου 1821, και το ότι όπως γράφει σε εισαγωγικά ο γράφων απ το Λόγο Γερμανού «Αύριο πρέπει να κινήσουμε υπό τη σκέπη του Σταυρού εναντίον της Πάτρας (Patrasso)
    4. Επιτρέπει στο λαό να μη νηστέψει για το Πάσχα γιατί θα χρειαστούν δυνάμεις και συγχωρεί τις αμαρτίες τους
    5. Αναφέρεται στις πρώτες σειρές πάλι με εισαγωγικά ο γράφων ότι έφτασε η ώρα να διώξουν οι Έλληνες τον τουρκικό ζυγό. «Turkish yoke» γράφει χαρακτηριστικά

    Πάντως όλα τα παραπάνω εξόν του τίτλου είναι σε εισαγωγικά που σημαίνει ότι αυτός που συνέγραψε την είδηση το δημοσίευμα είτε ήταν παρόν στο γεγονός είτε κάποιος άλλος που ήταν παρόν του έστειλε τα ακριβή κατα κάποιο τρόπο λεχθέντα.

    Νομίζω είναι πολύ σημαντική πηγή και αν μέχρι τα τώρα δεν είχε αξιολογηθεί πιστεύω πως αξίζει κάποιας αξιολόγησης

  5. Νίκο, ενδιαφέροντα όσα γράφεις, αλλά εγώ θα κρατήσω από τα κείμενά σου την εξής φράση που αποκαλύπτει την καρδιά του προβληματισμού για το θέμα αυτό: «το οποίο [γεγονός παρόμοιο με τη θρυλούμενη ύψωση του λαβάρου από τον Π.Π.Γερμανό στην Αγία Λαύρα] για τους άλφα βήτα πολιτικο-θρησκευτικούς λόγους διανθίστηκε και αν θέλετε εξειδανικεύτηκε.» Σ’ αυτούς ακριβώς τους άλφα βήτα πολιτικο-θρησκευτικούς λόγους αναφερόμουν και στον τίτλο αλλά και στην τελευταία παράγραφο της ανάρτησης.

  6. Παράθεμα: Η όψη και η κόψη | Μεσα στη Νυχτα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s