Το «Χυτήριο» της παρέλασης

mat

Όταν έπεσε στην αντίληψή μου η παραπάνω φωτογραφία που άρχισε να κυκλοφορεί (μάλλον από χτες) σε διάφορα «ειδησεογραφικά» site και στα social media ως σκηνή που διαδραματίστηκε την προηγούμενη Πέμπτη, 11/10/12, έξω από το θέατρο «Χυτήριο» κατά τις διαμαρτυρίες για το «Corpus Christi», κάτι δεν μου κολλούσε. Ήμουν σίγουρος ότι την είχα ξαναδεί και σχεδόν βέβαιος ότι σχετιζόταν με την περσινή επεισοδιακή παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη (έχω την εντύπωση μάλιστα ότι την είχα σχολιάσει τότε και στο twitter). Πραγματικά, με τη βοήθεια αρχικά της @evikop, που την εντόπισε σε περσινό άρθρο της Wall Street Journal και του @Argos_t που βρήκε την αρχική της πηγή στο flickr, οι υποψίες μου επιβεβαιώθηκαν. Μάλιστα, η φωτογραφία που έχει αναπαραχθεί με το σχόλιο ότι είναι από το «Χυτήριο» είναι κομμένη με τέτοιον τρόπο ώστε να μη φαίνεται ούτε ότι η σκηνή λαμβάνει χώρα καταμεσήμερο ούτε ότι στο φόντο υπάρχουν παρεταγμένες δύο κλούβες της αστυνομίας, πράγματα που θα θύμιζαν ακόμη πιο έντονα το περσινό γεγονός. Μια λαθροχειρία που φέρνει στο νου τη φωτογραφία του θρηνούντα Τούρκου γέροντα με τα ψωμιά από την οποία είχαν κοπεί για να μην φαίνονται τα ερείπια ενός σεισμόπληκτου κτιρίου, ώστε να παρουσιαστεί ως Έλληνας, θύμα της κρίσης.

Θα μου πείτε, τι πειράζει, το μόνο λάθος είναι στον χρόνο και τον τόπο, κατά τ’ άλλα η φωτογραφία είναι αληθινή: ένας ΜΑΤατζής φίλησε το χέρι ενός ιερωμένου, πράγμα που δείχνει το σφιχταγκάλιασμα της Εκκλησίας την εξουσία και δη με ένα από τους πιο βίαιους εκφραστές της…

Όχι. Πειράζει. Εμένα με φοβίζει όποιος, επειδή θέλει να δικαιώσει την οποιαδήποτε θέση του, δεν διστάζει είτε να χρησιμοποιήσει συνειδητά ψέματα είτε να αναπαράγει κάτι χωρίς να το έχει διασταυρώσει ούτε στοιχειωδώς. Δεν με φοβίζει μόνο γιατί αυτό οδηγεί σε έναν κατήφορο που δεν έχει τέλος ως προς τη σχέση μέσων και σκοπού. Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τέτοια φαινόμενα -και με την αντίληψη «δεν τρέχει τίποτα, συμβαίνει ούτως ή άλλως»- είναι ότι δείχνουν πως ακόμη και άνθρωποι ή χώροι με τους οποίους πιστεύεις ότι βρίσκεσαι στο ίδιο μετερίζι εξακολουθούν να ερμηνεύουν τον κόσμο με όρους θεάματος, μια ερμηνεία που θεωρητικά την αποδίδουν στους αντιπάλους τους και στην υπόλοιπη κοινωνία (αυτά τα δύο καμιά φορά ταυτίζονται) αποκηρύσσοντάς τη μετά βδελυγμίας. Δεν αρκεί, μοιάζουν να λένε, να γνωρίζουμε για τις άριστες σχέσεις Εκκλησίας-εξουσίας, δεν φτάνει να εμπλέκονται τα ΜΑΤ και ιερωμένοι στην πραγματοποίηση μιας παράστασης, πρέπει αυτά τα δύο να ενοποιηθούν και να εικονοποιηθούν, παράγοντας έτσι μια συνεπή αφήγηση, που μπορεί στην περίπτωση της παρετυμολογίας λέξεων ή εκφράσεων να λέγεται, για να θυμηθούμε και τον Σαραντάκο, «μπεν τροβάτο» -ωραίο και διασκεδαστικό, παρότι μακριά από την αλήθεια- αλλά εδώ φέρνει πιο πολύ στον τρόπο που βλέπουν οι φασίστες τα γεγονότα: ό,τι βοηθάει την αφήγηση μας για την ερμηνεία του κόσμου είναι καλό.

Εργαλεία υπάρχουν: κάμερες, κινητά, φωτογραφικές μηχανές, μηχανές αναζήτησης, αρχεία, κοινωνικά δίκτυα κτλ. Εμάς χρειάζονται όλα αυτά στο σωστό μέρος και στο σωστό χρόνο για να τα δουλέψουμε και θα βρεθούν και τέτοιες και καλύτερες αποδείξεις για να υποστηρίξουμε αυτά που λέμε. Μέχρι τότε, την αλήθεια και τα ΜΑΤια μας.

Advertisements

3 thoughts on “Το «Χυτήριο» της παρέλασης

  1. «άνθρωποι ή χώροι με τους οποίους πιστεύεις ότι βρίσκεσαι στο ίδιο μετερίζι εξακολουθούν να ερμηνεύουν τον κόσμο με όρους θεάματος»

    αυτό είναι πράγματι η ουσία του προβλήματος. η επιλογή μιας εντυπωσιακής με μηντιακούς όρους εικόνας (θεαματικής) για να ΄προωθηθεί ο ριζοσπαστικός λόγος από τα μέσα του λόγου του θεάματος.

    κάποιοι νομίζουν πως θα αρκούσε να διαχειριζόμαστε εμείς το μέγκα για να γίνει επανάσταση. αλλά αυτό μόνο τέρατα θα παρήγαγε…

    ή με άλλα λόγια:
    «Δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα μίντια, μπορείς μόνο να νομίζεις ότι τα χρησιμοποιείς ενώ γίνεσαι το παιχνιδάκι τους» – Michael Jackson
    [από το http://causelondonisdrowning.blogspot.gr/%5D

    • Για μένα η ουσία δεν είναι η προώθηση του ριζοσπαστικού λόγου μέσα από τα ίδια τα media, αλλά η υιοθέτηση των όρων (θέαμα, εντυπωσιασμός) που αυτά έχουν θέσει και με τους οποίους λειτουργούν. Με άλλα λόγια το πρόβλημα εν προκειμένω είναι ο «θεαματικός» λόγος, εντός και εκτός των καθεστωτικών ή μη μέσων.

  2. Παράθεμα: Αγρυπνία και προσευχή στην Ιερισσό | Αστική Μυθολογία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s