Κατά συρροήν, Πέτρος Μαρτινίδης

More about Κατά Συρροήν

(κλικ στο εξώφυλλο)

Το Κατά Συρροήν του Πέτρου Μαρτινίδη είναι το πρώτο από τα πολλά αστυνομικά μυθιστορήματα της βιβλιοθήκης μου που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα παρελάσουν τους επόμενους μήνες εδώ. Από τα εφηβικά μου χρόνια, όταν ξεκοκάλιζα τα άπαντα του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ και το ένα μετά το άλλο τα βιβλία της Άγκαθα Κρίστι (είχα αδυναμία στον Πουαρό), μέχρι σήμερα που έχω διευρύνει τα αστυνομικά μου αναγνώσματα και πέρα από τα whodunnit, σε νουάρ ή πολιτικά αστυνομικά, έχω παραμείνει πιστός του είδους, όπως και άλλοι αριστεροί φίλοι μου που δεν διαβάζουν σχεδόν τίποτα άλλο (να είναι άραγε ένας τρόπος να ξεφύγουν από τη στρατευμένη λογοτεχνία που μας μπούκωσε τις προηγούμενες δεκαετίες ή μια συγκεκαλυμμένη ανάγκη για την επικράτηση ενός δικαίου πιο κοντινού στο δικό μας από ό,τι το τρέχον; Δεν έχω καταλήξει, αλλά σίγουρα θα ήταν ενδιαφέρον να το ψάξει κανείς). Προσωπικά διαβάζω αστυνομικά μυθιστορήματα (ή διηγήματα) γιατί σε αυτά βρίσκω μια καλοκουρδισμένη αφήγηση, ίσως in extremis, αφού κάποιοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι σε πολλά από αυτά δεν υπάρχει κάτι πέρα από αυτό, μια αφήγηση πάνω στην οποία επιβιβάζομαι για να με οδηγήσει με ασφάλεια μέχρι το τέλος του βιβλίου. Αν δεχτούμε ότι όλες οι ιστορίες που αφηγούμαστε, ακούμε ή διαβάζουμε υπακούν στο σχήμα πρόβλημα-περιπέτειες-λύση και ο αναγνώστης συγκινείται -με την ετυμολογική σημασία της λέξης- μέσα από την ταύτισή του με τον ήρωα, τότε στο αστυνομικό έχουμε μια σχεδόν πλήρη ταύτιση, αφού συνήθως ήρωας και αναγνώστης βαδίζουν μαζί προς τη λύση, με τον αναγνώστη πολλές φορές να προηγείται του ήρωα ή να επιδιώκει να λύσει το πρόβλημα πριν τον ήρωα, λες και αυτά θα του ικανοποιήσει κάποια κρυφή ματαιοδοξία…

Για το ίδιο το βιβλίο του Μαρτινίδη δεν έχω να πω πολλά, χωρίς τουλάχιστον να φανερώσω την πραγματικά ευφάνταστη λύση του. Είναι καλογραμμένο, με χιούμορ που κινείται στα όρια της σκληρής ειρωνείας για τον κόσμο των ακαδημαϊκών σε πολλά σημεία, και με αρκετές διακειμενικές αναφορές. Θα σημειώσω μόνο ότι οι περιγραφές γωνιών της Θεσσαλονίκης είναι από τα ωραιότερο κομμάτια που έχω διαβάσει για αυτή την πόλη (αρχιτέκτονας είναι ο άνθρωπος). Α, έχει και ένα εξαιρετικό εξώφυλλο😉

2 thoughts on “Κατά συρροήν, Πέτρος Μαρτινίδης

  1. Παράθεμα: Διαμάντια του Μυστηρίου, Συλλογή | Μεσα στη Νυχτα

  2. Παράθεμα: Taken at the Flood, Agatha Christie | Μεσα στη Νυχτα

Σχολιάστε

