Χρήσιμα αντικείμενα, Stephen King

More about Χρήσιμα αντικείμενα

(κλικ στο εξώφυλλο)

Αν το βιβλίο αυτό δεν το είχε γράψει ο Stephen King, αλλά κάποιος «σοβαρός» συγγραφέας, η κριτική θα το είχε αποθεώσει ως μια ευφάνταστη αλληγορία του σύγχρονου καταναλωτισμού, του φετιχισμού των υλικών αντικειμένων και του άκρατου ατομισμού. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματά του, όπου ξεδιπλώνεται όλη του η τέχνη να στήνει τοιχογραφίες μιας ολόκληρης κοινωνίας, με δεκάδες δουλεμένους χαρακτήρες, και να διεισδύει με έναν σπάνιο ρεαλισμό στην ανθρώπινη ψυχή.

Σε μια τυπική, φαινομενικά φιλήσυχη σε βαθμό βαρεμάρας, κωμόπολη της Νέας Αγγλίας, το Καστλ Ροκ, έναν φανταστικό οικισμό που ο King χρησιμοποίησε ως το σκηνικό πολλών έργων του, κάποιος γοητευτικός ξενομερίτης γέρος ανοίγει ένα περίεργο κατάστημα με την επωνυμία «Χρήσιμα Αντικείμενα.» Πολλοί από τους κατοίκους το επισκέπτονται και με τη βοήθεια του ιδιοκτήτη βρίσκουν σε αυτό το αντικείμενο που ποθούσαν, το αντικείμενο που θα μπορούσε να εκπληρώσει τις μεγαλύτερές τους επιθυμίες: ένα ζευγάρι μαύρα γυαλιά που φορούσε ο Έλβις, μια σπάνια κάρτα του μπέιζμπολ, ένας ιππόδρομος-παιχνίδι, ένα φυλαχτό κοκ. Μόνο που για να το αγοράσουν δεν πρέπει να πληρώσουν σε χρήμα, αλλά σε φάρσα: ο μαγαζάτορας πείθει τον καθένα τους να κάνει μια «αθώα» φάρσα σε κάποιον γείτονα ή συμπολίτη τους, ποτίζοντας έτσι αντιπάθειες, ναρκωμένες έχθρες, προβληματικούς χαρακτήρες. Να πώς αντιλαμβάνεται ο έμπορος ονείρων αυτό που έκανε:

Ο κύριος Γκοντ θεωρούσε τον εαυτό του ηλεκτρολόγο της ανθρώπινης ψυχής. Σε μια μικρή πόλη όπως ήταν το Καστλ Ροκ, όλοι οι πίνακες με τις ασφάλειες ήταν τοποθετημένοι ο ένας δίπλα στον άλλο. Το μόνο που είχες να κάνεις ήταν ν’ ανοίξεις τους πίνακες κι έπειτα ν’ αρχίσεις να ενώνεις καλώδια. Ένωνες μία Γουίλμα Τζέρζικ με μία Ντέτι Κομπ χρησιμοποιώντας καλώδια από δύο άλλους πίνακες -ας πούμε, τα καλώδια ενός νεαρού ονόματι Μπράιαν Ρασκ κι ενός μεθύστακα ονόματι Χιου Πριστ. Με τον ίδιο τρόπο ένωνες κι άλλους ανθρώπους. Έναν Νόρις Ρίτζγουικ μ’ ένα Μπάστερ Κίτον, μία Σάλι Ράτκλιφ μ’ έναν Λέστερ Πρατ. 

Κάποια στιγμή δοκίμαζες μία από αυτές τις θαυμάσιες ενώσεις, για να βεβαιωθείς ότι όλα λειτουργούσαν σωστά -όπως είχε κάνει σήμερα- κι έπειτα ξεκουραζόσουν και διοχέτευες πού και πού ρεύμα στα κυκλώματα για να διατηρείς τα πράγματα ενδιαφέροντα. Για να τα διατηρείς καυτά. Αλλά κυρίως ξεκουραζόσουν μέχρι να ολοκληρωθούν όλα… και τότε άνοιγες το ρεύμα.

Όλο το ρεύμα.

Ταυτόχρονα.

Το μόνο που χρειαζόταν ήταν η γνώση της ανθρώπινης φύσης και… 

Η μια φάρσα φέρνει την άλλη και τα σχεδόν αστεία ή γκροτέσκα περιστατικά τα διαδέχονται εγκλήματα, ώσπου τα πράγματα οδηγούνται σε μια όλο και πιο αιματηρή κλιμάκωση και σε ένα φαντασμαγορικό τέλος, καθώς κάποιοι ελάχιστοι στέκονται εμπόδιο στα σχέδια του δαιμονικού επισκέπτη, που, φυσικά, ενδιαφέρεται για τις ψυχές των θυμάτων του. Ο King δεν βιάζεται καθόλου να αναπτύξει το θέμα του, θυμίζοντας το προγενέστερο The Stand ή το πρόσφατο Under The Dome, όπου χρησιμοποιεί εξίσου επιτυχημένα την τεχνική των πολλών προσωπικών ιστοριών μεμονωμένων χαρακτήρων που διασταυρώνονται και μπλέκονται μεταξύ τους όσο προχωράει η πλοκή. Παρακολουθούμε ανθρώπινες ψυχές διαβρωμένες από ανομολόγητες επιθυμίες να βουλιάζουν βήμα-βήμα σε μια προσωπική κόλαση, όπου τα πάντα υποτάσσονται στο αντικείμενο, δηλαδή στην εκπλήρωση της επιθυμίας, ψεύτικης στην αναγκαιότητά της, αλλά αληθινής στην έντασή της.

Κλείνοντας να πούμε ότι το θέμα του μυθιστορήματος έχει και έναν πιο προσωπικό χαρακτήρα, αφού είναι το πρώτο μυθιστόρημα του συγγραφέα μετά την απεξάρτησή του από το αλκοόλ και τα ναρκωτικά, τα πλέον «χρήσιμα αντικείμενα» για έναν εξαρτημένο…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s