Dead Man’s Ransom, Ellis Peters

More about Dead Man's Ransom

(κλικ στο εξώφυλλο)

Η άνθιση -ή ο κορεσμός ανάλογα με την οπτική γωνία- του αστυνομικού μυθιστορήματος οδήγησε στην εμφάνιση αρκετών υποκατηγοριών του συγκεκριμένου είδους, οι οποίες προσδιορίζονται είτε από το είδος του μυστηρίου είτε από την ιδιότητα του ντετέκτιβ (που μπορεί και να μην είναι πια ντετέκτιβ) είτε από την ιστορική εποχή στην οποία διαδραματίζεται το μυστήριο είτε από ένα συνδυασμό των παραπάνω. Έτσι δημιουργήθηκαν αρκετά επιτυχημένα ιστορικά αστυνομικά μυθιστορήματα, και σε αρκετές περιπτώσεις ολόκληρες σειρές. Ένα μεγάλο μέρος τους εκτυλίσσεται στην αρχαιότητα (Αίγυπτος, Ελλάδα, Ρώμη) και στο Μεσαίωνα (Κίνα, Βυζάντιο, Βρετανικά νησιά), αλλά υπάρχουν και πολλά διάσπαρτα που φτάνουν μέχρι τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Ανάμεσα στα μεσαιωνικά μυστήρια προφανώς δεσπόζει το Όνομα του Ρόδου του Ουμπέρτο Έκο, υπάρχουν όμως δύο συγγραφείς που ασχολήθηκαν με τεράστια επιτυχία και συστηματικότητα με αυτό το είδος: ο Peter Tremayne και η Ellis Peters, με την αδελφή Φιντέλμα ως ηρωίδα του ο πρώτος και τον μοναχό Κάντφελ η δεύτερη.

Δεν έχω διαβάσει κανένα βιβλίο του Tremayne, αλλά οι 4-5 ιστορίες του μοναχού Κάντφελ που διάβασα μου άρεσαν πολύ. Το καθαυτό ιστορικό μυθιστόρημα δεν μου αρέσει, αλλά όταν μια καλή ιστορία έχει ένα δουλεμένο ιστορικό πλαίσιο, δεν λέω όχι. Η Peters πετυχαίνει μάλιστα κάτι παραπάνω από το να αποδίδει σωστά τα ιστορικά γεγονότα της εποχής ή την περιγραφή των αντικειμένων: κατορθώνει να φέρει στις σελίδες της τις ιδέες και τις αντιλήψεις του μεσαιωνικού κόσμου με φυσικότητα και χωρίς αφ’ υψηλού αναχρονιστική κριτική. Το γεγονός μάλιστα ότι ο ήρωας είναι μοναχός της δίνει τη δυνατότητα να δίνει λύσεις στα μυστήριά της που απέχουν πολύ από το «βρήκαμε το δολοφόνο, τον συλλαμβάνουμε, τον δικάζουμε και τον κρεμάμε.»

Βρισκόμαστε στην Αγγλία στα μέσα του 12ου αιώνα, μια εποχή εμφυλίου πολέμου ανάμεσα στον βασιλιά Στέφανο της Αγγλίας και την αυτοκράτειρα Ματθίλδη που διεκδικούσαν τον αγγλικό θρόνο,  περίοδος που ονομάστηκε Αναρχία. Όλες σχεδόν οι ιστορίες του Κάντφελ λαμβάνουν χώρα τότε και αρκετές από αυτές σχετίζονται με γεγονότα αυτής της σύγκρουσης, καθώς το μοναστήρι του βρισκόταν ουσιαστικά ανάμεσα στους δύο αντιπάλους, στα όρια περίπου της Αγγλίας με την Ουαλία. Ο Κάντφελ είναι ένας κοσμογυρισμένος μοναχός (έχει πολεμήσει και στις Σταυροφορίες), με γνώσεις βοτανικής και ιατρικής, μπόλικη πονηριά, και μια τεράστια καλόβολη περιέργεια και αγάπη για τους ανθρώπους γύρω του, ιδιαίτερα για τους πιο αδύναμους. Τα μυστήρια τα λύνει συνήθως με έναν συνδυασμό επαγωγικής μεθόδου, ανορθόδοξης ανάκρισης, συνήθως ασθενών που περιθάλπει και τεχνασμάτων αποκάλυψης. Αρκετά από τα στοιχεία της προσωπικότητάς του θα λέγαμε ότι περικλείουν εν σπέρματι τον homo universalis του ύστερου Μεσαίωνα και της Αναγέννησης που σε πολλές περιπτώσεις ξεπήδησε όντως μέσα από μοναστήρια.

Το ενδιαφέρον της συγκεκριμένης ιστορίας τώρα έγκειται στο τι κρύβει μια δολοφονία που όλα δείχνουν ότι είναι πολιτική, αλλά και στη διαφορετική αντίληψη του νόμου και του δικαίου που είχαν οι Ουαλοί, μια αντίληψη που έδινε προβάδισμα στην τιμή και την αφοσίωση. Με σημερινούς όρους, το μυθιστόρημα αυτό είναι περισσότερο «πολιτικό», παρά αστυνομικό, και δεν είναι τυχαίο ότι το ζήτημα του ποιος έκανε το φόνο όχι μόνο συχνά μπαίνει στην άκρη, αλλά και λύνεται με μια εξομολόγηση.

Advertisements

2 thoughts on “Dead Man’s Ransom, Ellis Peters

  1. Παράθεμα: Monk’s Hood, Ellis Peters | Μεσα στη Νυχτα

  2. Παράθεμα: St. Peter’s Fair, Ellis Peters | Μεσα στη Νυχτα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s