Witches Abroad (Discworld, Book 12), Terry Pratchett

More about Witches Abroad

(κλικ στο εξώφυλλο)

Στον Δισκόκοσμο του Terry Pratchett θα συναντήσουμε μεταξύ άλλων και μάγισσες, σαν κι αυτές των παραμυθιών και των λαϊκών παραδόσεων, αλλά όχι ακριβώς, αφού τη μαγεία τους την αντλούν κυρίως από την κεφαλολογία, μια ενισχυμένη μορφή εφαρμοσμένης ψυχολογίας. Τρεις από αυτές, με προεξάρχουσα μία, την Granny Weatherwax, είναι οι ηρωίδες αρκετών βιβλίων της σειράς, αντιπροσωπεύοντας  και ταυτόχρονα παρωδώντας την τριπλή γυναικεία θεότητα, γρια στρίγγλα-μητέρα-παρθένα. Στο Witches Abroad είναι ήδη αναπτυγμένοι χαρακτήρες από προηγούμενα βιβλία και φεύγουν από την πατρίδα τους για μια περιπέτεια που όμοιά της δεν έχουμε ξαναδεί -ή μήπως έχουμε;

Στην ιστορία μας η νεαρότερη μάγισσα κληρονομεί ένα μαγικό ραβδί από μια αποβιώσασα μάγισσα και μαζί το ρόλο της νεραϊδονονάς μιας Emberella που ζει σε μια πόλη που είναι διασταύρωση της Νέας Ορλεάνης και της Ντίσνεϊλαντ, στην άλλη άκρη του Δισκόκοσμου. Σκοπός της νέας νονάς είναι να μην παντρευτεί η Emberella έναν βάτραχο που είναι μεταμορφωμένος σε πρίγκηπα. Ξεκινά λοιπόν μαζί με τις άλλες δύο μάγισσες, την Granny και τη Nanny Ogg, για τη Genua και στο δρόμο τους συμβαίνουν διάφορα απολύτως αναμενόμενα πράγματα: περνάνε μέσα από κάτι ορυχεία νάνων (Μόρια) και συναντάνε ένα πλάσμα που θυμίζει πολύ το Γκόλουμ, ο κεραμιδόγατος της Nanny τρώει ένα βαμπίρ που έχει πάρει τη μορφή νυχτερίδας, φτάνουν σε ένα χωριό την ώρα που γίνεται ένα παραδοσιακό κυνηγητό από ταύρους στους δρόμους του, βρίσκουν ένα κάστρο όπου όλοι κοιμούνται για δέκα χρόνια, συναντάνε μια παρωδία της Κοκκινοσκουφίτσας, ένα σπίτι πέφτει από τον ουρανό (Μάγος του Οζ) κοκ… Α, και κάπου μετά τη μέση εμφανίζεται και ο διάσημος νάνος εραστής του Δισκόκοσμου, ο Καζανούντα!

Όπως καταλάβατε, αν καταλάβατε τίποτα από αυτό το παραλήρημα, το δωδέκατο βιβλίο της σειράς παρωδεί κατά βάση τα παραμύθια και τις λαϊκές αφηγήσεις, πράγμα που δίνει τη δυνατότητα στον συγγραφέα να ξεδιπλώσει όλο το ταλέντο του στο να παίρνει πράγματα γνωστά σε όλους και να τα αλλάζει με τρόπους που είχαν περάσει και από το δικό μας μυαλό ή ακόμη καλύτερα που δεν τους είχαμε σκεφτεί ποτέ. Στο βιβλίο αυτό όμως αναπτύσσει περαιτέρω και μια κομβική έννοια του Δισκόκοσμου, την Αφηγηματική Αιτιότητα. Όπως αναφέρθηκε και στην προηγούμενη ανάρτηση, στον κόσμο αυτό η πίστη σε κάτι μπορεί να του δώσει σάρκα και οστά. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ιστορίες και τα παραμύθια: όσο πιο πολύ διαδίδονται και γίνονται πιστευτές, τόσο πιο πιθανό είναι να συμβούν και στην πραγματικότητα. Μια φτωχή υπηρέτρια θα παντρευτεί σίγουρα έναν πρίγκηπα, ο μικρότερος από τους τρεις αδελφός θα πετύχει εκεί που απέτυχαν οι άλλοι δύο, Μιλάμε για την κυριολεκτική εφαρμογή του αξιώματος «Η ζωή μιμείται την τέχνη» και οι ηρωίδες σε όλο το βιβλίο προσπαθούν να ανατρέψουν αυτόν τον κανόνα, αφού η ζωή δεν μπορεί να είναι μια σειρά από ιστορίες που τελειώνουν με ένα «και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.»

Ξαναδιαβάζοντας μερικά αποσπάσματα από το βιβλίο γελάω μόνος μου σαν χαζός -ελπίζω να μου κάνετε παρέα:

Οι Βουδιστές Γιέν είναι η πλουσιότερη θρησκευτική σέχτα του σύμπαντος. Πιστεύουν ότι η συσσώρευση χρημάτων είναι μεγάλη αμαρτία και βάρος στην ψυχή. Έτσι, αψηφώντας τον προσωπικό κίνδυνο, αναλαμβάνουν το δυσάρεστο καθήκον να αποκτήσουν όσο πιο πολλά χρήματα μπορούν για να μειώσουν τον πειρασμό για τις αθώες ψυχές.

Ο μόνος τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να γίνει φασίνα σ’ αυτό το σπίτι ήταν με ένα φτυάρι ή, προτιμότερα, με ένα σπίρτο.

Οι άνθρωποι περνούσαν δύσκολες στιγμές όταν η Magrat ένιωθε ενοχλημένη. Ήταν σα να τους επιτίθεται ένα χρησιμοποιημένο χαρτομάντηλο.

Η Nanny Ogg τον κοίταξε από πάνω μέχρι κάτω ή, έστω, από κάτω μέχρι πιο κάτω. «Είσαι νάνος,» του είπε.

Δεν μπορείς να παιδεύεσαι να φτιάξεις έναν καλύτερο κόσμο για τους ανθρώπους. Μόνο οι άνθρωποι μπορούν να φτιάξουν έναν καλύτερο κόσμο για τους ανθρώπους. Διαφορετικά είναι απλώς ένα κλουβί.

Η πόλη της Genua έλεγχε κάποτε τις εκβολές του ποταμού και φορολογούσε την εμπορική κίνηση εκεί με τέτοιο τρόπο που δεν μπορούσε να αποκληθεί πειρατεία παρά μόνο επειδή ασκούνταν από την κυβέρνησή της.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s