Σκοτσέζικο ντους σε “Ρωμαϊκό λουτρό”

10481694_683253848433056_5559725103586759645_n

Μετά από μια επιτυχημένη σειρά παραστάσεων στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις, το “Ρωμαϊκό Λουτρό” του Στανισλάβ Στρατίεβ σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου ανέβηκε και στη Θεσσαλονίκη για δύο παραστάσεις στο πλαίσιο των Θεατρικών Συναντήσεων ’15 στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς “Μελίνα Μερκούρη”.

Το “Ρωμαϊκό Λουτρό”, το πρώτο έργο του Βούλγαρου θεατρικού συγγραφέα (1974), ανήκει ξεκάθαρα στο θέατρο του παραλόγου. Στη Βουλγαρία του “υπαρκτού σοσιαλισμού” ανακαλύπτεται μέσα σε ένα σπίτι -μετά από προγραμματισμένες τεχνικές εργασίες- ένα άψογα διατηρημένο λουτρό από τα ρωμαϊκά χρόνια. Ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος, που λείπει στις πολυπόθητες γι’ αυτόν καλοκαιρινές διακοπές, επιστρέφοντας βλέπει το σπίτι του να έχει μετατραπεί σε χώρο ανασκαφής κι έναν φιλόδοξο αρχαιολόγο να έχει -σχεδόν- εγκατασταθεί σε αυτό. Το έργο από εκεί και πέρα εξελίσσεται θυμίζοντας το δεύτερο μέρος των αριστοφανικών κωμωδιών, με τον ήρωά μας να έρχεται αντιμέτωπος με διάφορους τύπους που θέλουν να εκμεταλλευτούν το λουτρό -και τον ίδιο- με τον δικό τους τρόπο. Θα εμφανιστούν λοιπόν ένας αρχαιοκάπηλος, ο εκπρόσωπος κάποιου πλούσιου υποψήφιου αγοραστή του σπιτιού, ο υπεύθυνος της τοπικής οργάνωσης του Κόμματος και ένας… ναυαγοσώστης, διορισμένος από το κράτος για να επιβλέπει και να… σώζει συστηματικά τους -ανύπαρκτους φυσικά- λουόμενους.

Όλα αυτά, μαζί με ένα ιδιαίτερα ανοιχτό κείμενο, όπου το χιούμορ και η λεπτή ειρωνεία συνοδεύουν συνέχεια την αίσθηση του παραλόγου, συνθέτουν ένα υλικό που δίνει τη δυνατότητα στο σκηνοθέτη να μιλήσει για τον άνθρωπο ως άτομο και ως μέλος της κοινωνίας, για τις επιδιώξεις του καθενός και τη σύγκρουσή τους με αυτές των άλλων, για την απρόσωπη γραφειοκρατία, για τη σχέση της πολιτιστικής κληρονομιάς με το σήμερα, αλλά και για τον έρωτα, που, παράλογος καθώς είναι κι αυτός, μοιάζει να ανοίγει μια χαραμάδα ελπίδας μέσα σ’ αυτόν τον παράλογο κόσμο.

Η παράσταση ξεκινά με τους ηθοποιούς να βρίσκονται καθισμένοι δεξιά κι αριστερά μιας άδειας σκηνής στην οποία προσθέτουν οι ίδιοι σιγά-σιγά κατά τη διάρκεια της παράστασης το λιτό σκηνικό: δυο πολυθρόνες, πασσάλους με σκοινιά για το χώρο της ανασκαφής και μια υπερυψωμένη καρέκλα ναυαγοσώστη. Οι ηθοποιοί, όσο δεν παίζουν, κάθονται στις θέσεις τους, όχι όμως ανέκφραστοι, αλλά “συνομιλώντας” με το έργο, καθώς παρακολουθούν ενεργά τα τεκταινόμενα. Είναι φανερό ότι ανταποκρίνονται όλοι επαρκώς σε μια σκηνοθετική γραμμή που ήθελε να δώσει έμφαση στο στοιχείο του παραλόγου κι έτσι οι ερμηνείες τους μοιάζουν να ταλαντεύονται διαρκώς ανάμεσα στο ρεαλισμό και την αμηχανία -με την εξαίρεση βέβαια των διαφόρων “τύπων” που πλησιάζουν τον ιδιοκτήτη και είναι περισσότερο κωμικές καρικατούρες.

Αυτό το μετέωρο βήμα ανάμεσα στο ρεαλισμό και το παράλογο που ήταν εμφανές καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης είναι ίσως και το πιο προβληματικό της στοιχείο. “Προβληματικό” κυρίως με την έννοια της “προβληματικής” και όχι με αυτή του “προβλήματος”. Ο θεατής συχνά δεν μπορεί να διακρίνει αν οι συχνές αρρυθμίες και παύσεις, όπως και οι αποστασιοποιημένες κάποιες φορές ερμηνείες, είναι σκηνοθετικές επιλογές για να ενταθεί η αίσθηση του παραλόγου ή απλώς αστοχίες. Ανεξάρτητα από αυτό όμως, η παράσταση, πέρα από στιγμές γέλιου, τελειώνοντας προσφέρει στους θεατές και μια απάντηση στο ερώτημα “με ποιους είμαστε τελικά;” και ίσως αυτό είναι το πιο όμορφο σημείο της.

Ταυτότητα Παράστασης

Θέατρο

Δημοτικό Θέατρο Δήμου Καλαμαριάς “Μελίνα Μερκούρη”, τελευταία παράσταση Πέμπτη 23/4

Συγγραφέας

Στρατίεβ Στανισλάβ

Σκηνοθέτης

Κώστας Παπακωνσταντίνου

Ηθοποιοί

Δημήτρης Δημητρόπουλος, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, Νάντια Περιστεροπούλου, Σταύρος Σιούλης

Συντελεστές

Μετάφραση: Βασίλης Σκουβάκλης

Βοηθός Σκηνοθέτη / Επιμέλεια Κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα

Σκηνικά-Κοστούμια: Λυδία Κοντογιώργη, Ζωή Αρβανίτη.

Μουσική: Βασίλης Κουτσιλιέρης

Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης

Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης (studio 112)

Σχεδιασμός προωθητικού υλικού: Χρήστος Ατζινάς

Facebook Page

http://www.facebook.com/romaikoloutro

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s